Leidsenhage wordt de komende jaren vernieuwd. Na de verbouwing en uitbreiding zal het winkelcentrum in 2019 verder gaan als ‘Mall of the Netherlands’.

Verbeelding van de shopping experiencee van de 21ste eeuw

Winkelen is aan allerlei trends en ontwikkelingen onderhevig. Wie hierop inspeelt, pakt de kansen van vandaag de dag. De kans die online winkelen biedt, waarbij de fysieke winkel vooral een marketinginstrument is om de merkidentiteit neer te zetten. De kans om van winkelen écht een beleving te maken. De kans om consumenten een inspirerende dag te bieden in plaats van een snelle boodschap te laten doen. Kortom: de kans om vele bezoekers te trekken én terug te laten komen.

“Wij kozen voor de vernieuwing van Leidsenhage, omdat dit alles in zich heeft om uit te groeien tot hét winkelcentrum van Nederland. Denk alleen al aan de ligging met 2,4 miljoen mensen op een half uur rijden en de uitstekende bereikbaarheid. Ook de faciliteiten in de omgeving zijn zeer aantrekkelijk, zoals het park en de waterpartij.”

Projectleider Teun Koek van Unibail-Rodamco.

Het nieuwe winkelen

Met de Mall of the Netherlands speelt Unibail-Rodamco in op de trends en ontwikkelingen. Het wordt een uniek, volledig overdekt winkelcentrum waar ‘een dagje uit’ centraal staat. Compleet anders dan de overige winkelcentra in Nederland. De Mall of the Netherlands komt hierbij tegemoet aan de wensen van consumenten en
winkeliers en wordt omgebouwd tot een plek waar zowel unieke lokale winkels als nationale en internationale merken kunnen laten zien wie ze zijn. Dit alles ondersteund door een mooie mix van hoogwaardige architectuur, onderscheidende horecagelegenheden, bijzondere (merk)evenementen, een grote bioscoop, een hoog serviceniveau voor de bezoekers en de aanwezigheid van een naastgelegen park en waterpartij. Alles staat in het teken van een duidelijke boodschap: laat je verrassen, vermaken en inspireren.

HET WINKELAANBOD

Winkelaanbod

Een sterk winkelcentrum heeft de juiste combinatie van winkels: van onderscheidende merken in flagshipstores tot lokale winkels die bekendstaan om hun unieke karakter. Ook de bekendere ketens behoren tot het aanbod, maar de Mall of the Netherlands zal niet te vergelijken zijn met andere winkelcentra. Juist de verscheidenheid voert de boventoon. Bovendien komt een aantal unieke merken naar de Mall of the Netherlands die nog nergens anders in Nederland te vinden zijn. Daarnaast stimuleert Unibail-Rodamco dat circa 10 procent van de winkels jaarlijks rouleert met merken, ontwerpen of conceptuele ideeën, zodat het winkelaanbod continu de verwachtingen van de bezoeker overstijgt.

De flagshipstores

Door de komst van internet is de rol van fysieke winkels veranderd. De grote ketens met meerdere merken in een schap verdwijnen, omdat de consument de winkel veelal gebruikt als inspiratie en daarna online shopt. Hierdoor liggen kansen bij de flagshipstores die hun eigen merk centraal zetten en kunnen uitleggen wie ze zijn, waar ze voor staan en wat ze allemaal te bieden hebben. Het product is vervolgens in de winkel te koop of ter plekke direct uit de voorraad via internet te bestellen. Deze manier van winkelen vraagt om een sterke merkidentiteit en de Mall of the Netherlands biedt hiervoor alle kansen.

Fresh!

Ook in de Mall of the Netherlands te vinden, is de versstraat genaamd Fresh! Hier zijn uitsluitend winkels met voedsel en versproducten die op aantrekkelijke wijze worden gepresenteerd en waar consumenten gericht hun dagelijkse boodschappen kunnen doen in een unieke omgeving. Aanwezig zijn bijvoorbeeld de bakker, slager, groenteboer en viswinkel. Het is een plek waar mensen naast hun dagelijkse boodschappen ook ontspanning en vermaak vinden. Zo zijn er uiteenlopende evenementen te bezoeken, zoals kooklessen, proeverijen en demonstraties.

UITSTRALING

Uitstraling

Om de beste merken binnen te halen en te houden, moet een winkelcentrum zich aanpassen aan de wensen en eisen die winkeliers tegenwoordig hebben. Zij vragen om meer winkelruimte om hun merkbeleving zo optimaal mogelijk neer te zetten. Daarom zijn de etalages van de Mall of the Netherlands in de meeste gevallen twee keer zo hoog, zodat een merk zijn identiteit op een spectaculaire manier kan presenteren. Verder zijn de gevelmaterialen individueel per pand geselecteerd, waarbij het gaat om afwisseling en originaliteit. De puien worden dusdanig vormgegeven dat ze perfect aansluiten op het imago van het betreffende merk of de winkel. Ook is sprake van veel aandacht voor daglicht, comfort, geur en geluid. Kenmerkend voor het gehele winkelgebied zijn de winkelstraten in de ‘acht-vorm’, waardoor de consument de verschillende zones eenvoudig kan vinden. Er zijn uitsluitend ‘warme’ gebieden waar veel te zien en te doen is. Het lijnenspel op de grond accentueert deze vorm waardoor de ‘acht’ makkelijk te volgen is.

Toparchitect Roberto E. Meyer

Als ontwerper voor de Mall of the Netherlands is gekozen voor toparchitect Roberto Meyer van MVSA Architects. Dit bureau is onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van het Centraal Station in Rotterdam als onderdeel van Team CS en de Schoen van de ING op de Amsterdamse Zuidas.

“Het is een droomopdracht. Unibail-Rodamco is een wereldspeler met hoge ambities die aansluiten bij de onze”

, aldus Meyer.

“Ons doel is om het centrum een totaal nieuwe identiteit te geven. Niet alleen een plek om te shoppen, maar ook om er comfortabel je vrije tijd door te brengen. Het centrum wordt helemaal overdekt, wat nu niet het geval is. Je kan er straks terecht voor een compleet programma, van ontbijt tot diner en het bezoeken van de bioscoop tot laat in de avond.”

SERVICE VOOR BEZOEKERS

Service voor bezoekers

De Mall of the Netherlands streeft een serviceniveau van vier sterren na, wat inhoudt dat de klantervaring overal centraal staat. Van voldoende parkeerplekken tot een klantvriendelijke toegang. Van bewegwijzering tot gratis toiletruimtes. Van duidelijk herkenbare medewerkers tot een receptiebalie. Andere faciliteiten zijn bijvoorbeeld: paraplukluisjes, parapluzakjes, creatieve kinderworkshops, kinderspeelplekken, rolstoel- en kinderwagenuitleen, telefoonoplaadplekken, gratis Wifi, iPad-gebruik, een personal shopper, waterfonteintjes, gekoelde kluisjes voor boodschappen, schoenenpoetsers, toiletruimtes met vergrotende spiegels, parapluhaakjes en een borstvoedingsruimte. Alle diensten zijn bedoeld om de winkelervaring nog makkelijker en leuker te maken.

“Service lijkt soms een verboden woord in Nederland en daarin gaan wij verandering brengen. Het mag de bezoeker in de Mall of the Netherlands van de toekomst aan niets ontbreken. Aan alles zal de bezoeker merken dat overal aan is gedacht.”

Projectleider Teun Koek van Unibail-Rodamco

Gratis parkeerplekken

Bij een hoog serviceniveau hoort gratis parkeren. Daarom heeft de Mall of the Netherlands vierduizend parkeerplekken, waarvan een groot deel ondergronds. De parkeerterreinen worden voorzien van vrije pleknavigatie, extra grote familieparkeerplekken en oplaadpunten voor elektrische auto’s. Ook komt er een carwash met luchtpompen voor auto- en motorbanden.

ONTSPANNING EN HORECA

Volop ontspanning en horeca

Het uitgebreide Restaurant Plaza heeft een spectaculair interieur en maakt van een dagje winkelen een echte dag uit. Bezoekers kunnen in de bijzondere ambiance terecht voor een lunch, borrel of diner. De nadruk ligt op bijzondere en hippe restaurants en kiosken met ieder een unieke stijl en sfeer. De vernieuwende horecaconcepten zijn verrassend en inspirerend en hebben allemaal iets eigens, zoals ambachtelijke, lokaal geproduceerde producten of healthy fastfood.

De bioscoop

Om het dagje uit compleet te maken, biedt de Mall of the Netherlands straks een Kinepolis bioscoop met tien zalen voorzien van hypermoderne beeld- en geluidssystemen, ruim 2.200 comfortabele stoelen met extra beenruimte en een lounge met gezellige sfeer.

DUURZAAMHEID

Certificaat voor duurzaamheid

Unibail-Rodamco zet in op een hoog certificaat als het gaat om duurzaamheid. Alle winkelcentra van deze investeerder voldoen aan de voorwaarden en ook de Mall of the Netherlands wordt hierin vooruitstrevend. Daarbij gaat het niet alleen om ween zo laag mogelijk energieverbruik en goede afvalscheiding, maar ook om bijvoorbeeld de creatie van banen en stageplekken.

OVER UNIBAIL-RODAMCO

Over Unibail-Rodamco

Unibail-Rodamco is een aan de beurs genoteerde eigenaar van winkelcentra. Het Frans-Nederlandse bedrijf is eigenaar van grote regionale winkelcentra in de belangrijkste steden van twaalf Europese landen. In Nederland is Unibail-Rodamco bekend van de winkelcentra Stadshart Amstelveen, Citymall Almere, Stadshart Zoetermeer en Leidsenhage. Unibail-Rodamco voert als eigenaar actief management van de winkelcentra door het winkelaanbod te vernieuwen en blijvend te ontwikkelen om aan te sluiten bij de veranderende behoeften van de Nederlandse consument. Informatie over Unibail-Rodamco vindt u op www.unibail-rodamco.com.

Referentieprojecten Unibail-Rodamco
Mall of Scandinavia

De Mall of Scandinavia in Stockholm is een prachtig referentieproject van Unibail-Rodamco gezien de vergelijkbare aanpak met de Mall of the Netherlands. Hier is sprake van een hoogwaardige architectuur, een mix van nationale en internationale flagstores en unieke lokale winkels en vernieuwende concepten zoals de Designer Gallery en het Restaurant Plaza. Binnen acht maanden na opening in 2015 werden hier al meer dan 9 miljoen bezoekers verwelkomd. Meer informatie: www.mallofscandinavia.se.

SoQuest en Aeroville

Ook de twee vernieuwde winkelcentra in Parijs zijn toonaangevend. SoQuest is een renovatieproject in binnenstedelijk hartje Parijs. Het is kleiner van opzet, maar wel in een luxere omgeving met dezelfde soort setting als de Mall of the Netherlands. Aeroville is volledig nieuw. Vergelijkbaar is de nadruk op het segment retailers met vernieuwende merken die bijvoorbeeld voor het eerst in Europa of Frankrijk voet aan de grond zetten. Meer informatie: www.soouest.com en www.aeroville.com.

“Dankzij het internationale netwerk en de unieke portfolio van topwinkelcentra van Unibail-Rodamco kunnen wij nieuwe merken gelijk een podium geven op meerdere plekken binnen Europa. In Nederland is de Mall of the Netherlands daarvoor zeer geschikt; dit spreekt onderscheidende merken zeker aan. De gesprekken lopen al volop.”

Projectleider Teun Koek van Unibail-Rodamco

KERNCIJFERS

INDICATOR NU Eerste helft 2020
Bezoekers 8 miljoen 12-14 miljoen
Totaal aantal m2 (incl. restaurant plaza, bioscoop en recreatie) 75,500 116,000
Inwoners verzorgingsgebied 1+2+3 2,400,000 2,400,000
Parkeerplekken 2,902 4,000
Parkeergebieden 5 5
Winkels 180 ca. 280
Restaurants 6 ca. 20
Bioscoopschermen nvt 10
Bioscoopstoelen nvt 2,200
Investering bijna 500 miljoen